ریبون تهران؛ پیشرو در معماری سلامت‌ محور (Well_Being)

ریبون تهران در ترویج سبک زندگی سالم به واسطه معماری سلامت‌ محور (Well Being) پیشرو است. با استانداردهایی چون نور طبیعی در فضاهای داخلی، تماس با طبیعت، کیفیت هوا، چیدمان غیر متمرکز و انتقال حس امنیت ذهنی.

ریبون اعتمادی راسخ به تاثیرات ذهنی، جسمی و عاطفی ساختمان‌ها بر ساکنانش دارد. ترویج سبک زندگی و کار سالم و با کیفیت از رسالت‌های برند ریبون است. در این نوع معماری هنر طراحی با روانشناسی و فیزیولوژی درهم می‌آمیزد تا یک سبک زندگی با کیفیت و متعادل را رقم بزند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، که کارکنانی که که در فضاهای سلامت‌ محور (Well Being) کار می‌کنند، ۸۶ درصد بیشتر از اعضای تیمی که در دفاتر سنتی کار می‌کنند، احساس بهره‌وری می‌کنند.

مزایای معماری سلامت محور

فضای کاری سلامت‌محور ریبون تهران (Ribbon tehran) با ادغام تحقیقات علمی و پزشکی توسعه یافته است؛ این فضا می‌تواند مزایای بی‌شماری برای نیروی کار داشته باشد، از جمله:

  • به حداکثر رساندن عملکرد کارکنان با کمک به افزایش بهره‌وری.
  • کاهش غیبت و افزایش رضایت شغلی و مشارکت.
  • ارتقاء سلامت و رفاه ۱۰۰% کارکنان.

البته این موارد تنها بخشی از مزایای سبکی است که ریبون تهران (Ribbon tehran) در معماری و طراحی داخلی‌اش پیدا کرده است. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به چند استاندارد مهم در این نوع معماری.

۵ معیار استاندارد طراحی سلامت‌ محور در ریبون چیست؟

۵ اصل اساسی وجود دارد که معماری سلامت‌محور را هدایت می‌کند در ریبون تهران تمام این اصول با دقت بالایی مدنظر قرار داده شده، از جمله:

۱. نورپردازی طبیعی

۲.کیفیت هوا

۳.دسترسی به طبیعت

۴. تمرکز‌زدایی در چیدمان

۵. انتقال حس آرامش، اعتماد و امنیت ذهنی

۱. نورپردازی مناسب برای معماری سلامت محور

نورپردازی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر محیط اداری است. کمبود نور می‌تواند بر بهره‌وری و سطح انرژی شما تأثیر بگذارد، بنابراین منطقی است که نور متعادلی در اطراف محل کار وجود داشته باشد.

ریبون تهران به نحوی معماری شده که ۹۵ درصد فضای داخلی آن از نور طبیعی بهره ببرد. بیشترین میزان نمای خارجی ساختمان ریبون از شیشه زانتی تشکیل شده است.  علاوه بر نما و دیوارهای اصلی ریبون، دیوارهای داخلی ساختمان ریبون و طراحی داخلی آن نیز به نحوی است که نور را مسدود نکرده و به دورترین فاصله‌ها از پنجره‌ها راه پیدا کند.

گفتنی است که شیشه‌های ریبون علاوه بر متعادل‌سازی نور و مهار کردن اشعه مضر UV عایقی بسیار قوی و تخصصی در مقابل آلودگی، صدا و دما هستند.

۲. کیفیت هوای ریبون

کیفیت هوای داخل محیط می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت انسان داشته باشد. در شهر آلوده‌ای همچون تهران، استاندارد نبودن هوای محیط داخلی می‌تواند باعث مشکلات تنفسی، آلرژی و سایر مشکلات سلامتی از جمله خمودگی در محیط کار شود. استاندارد ساختمان سلامت (Wellbeing) بر اهمیت کیفیت خوب هوای داخلی تاکید می‌کند. این رویکرد ساختمان‌هایی را که به این فاکتور مهم از طریق اقداماتی مانند تهویه مناسب، فیلتر هوا و استفاده از مواد کم انتشار را در اولویت قرار می‌دهند، تشویق می‌کند.

سیستم تهویه مطبوع پیشرفته ریبون (VRV) از برند دایکین ژاپن (Daikin) تامین شده است و به صورت شبانه‌روزی حجم اکسیژن و CO2 را در فضا تنظیم کرده و هوای پاک را در محیط جریان دهد، این موضوع در کنار تکنولوژی هوشمند محاسبه حاضرین در محیط و مطابق‌سازی شرایط تهویه به نسبت افراد باعث می‌شود تراکم در محیط ریبون، باعث نگرانی در خصوص کیفیت هوا نشود.

بهینه‌سازی مصرف انرژی از شاخصه‌های دیگر این سیستم هوشمند است.

۳. دسترسی به طبیعت در ساختمان ریبون

دسترسی به طبیعت تأثیرات مثبتی بر سلامت روحی و جسمی دارد. ترکیب عناصر طبیعی مانند گیاهان، آب‌نماها، استفاده از چوب خودرنگ , نماهای فضای سبز در محیط. این دسترسی می‌تواند به کاهش استرس، تقویت خلق و خو و بهبود عملکرد شناختی کمک کند. طبق استاندارد ساختمان سلامت (Wellbeing)، دسترسی به طبیعت برای ارتقای رفاه در محیط های داخلی به خصوص محیط‌های کاری ضروری است.

ریبون دسترسی به فضای سبز و المان‌های طبیعی مثل چوب و سنگ را در فضاهای داخلی لحاظ کرده است.

طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان هوشمند ریبون تهران امکان اجرای فضاهای سبز عمودی و همچنین فضای کافی برای گلدان‌های طبیعی را دارد. بخش مهمی از قابلیت دسترسی به فضای سبز در ریبون به همان دو ویژگی نور زیاد و تهویه مطبوع محیط نیز بر‌می‌گردد. همچنین چشم‌انداز آسمان و کوه‌ها در بیشتر بخش‌های ساختمان مشخص است.

گفتنی است در محوطه بیرونی ساختمان ریبون نیز فضای سبز مفیدی در نظر گرفته شده است که به زیبایی فضای شهری تهران کمک می‌کند.

۴. چیدمان غیر متمرکز در ریبون تهران

ساختمان ریبون تهران انعطاف زیادی برای نحوه چیدمان دارد. امکان تفکیک فضاها به وسیله مبلمان وجود دارد و تمام فضاهای نشستن در یک مرکز خاص متمرکز نیست. فضای کافی برای تحرک وجود دارد و می‌شود ایستگاه‌های کاری پراکنده‌ای را پیش‌بینی کرد. مزایایی که باعث ایجاد حس پویایی و شفافیت در فضا می‌شوند.

استاندارد ساختمان سلامت (Wellbeing)، ساختمان‌هایی را تشویق می‌کند که طراحی غیرمتمرکز را در اولویت قرار دهند. مانند ساختمان‌هایی با فضاهای کار اشتراکی غیر متمرکز، طبقاتی با پلان باز (Open Office) و پنجره‌های بزرگی که چشم انداز گسترده دارند. یعنی تمام مواردی که تیم بین‌المللی ساختمان هوشمند ریبون آن را اجرا کرده است.

۵. حس آرامش و امنیت

مفهوم نهایی استاندارد ساختمان در سلامت‌ محور (Wellbeing) انتقال حس امنیت و  اعتماد است. نه فقط به ساکنان، بلکه به هر فردی است که در ساختمان حضور پیدا می‌کند.

بهترین تیم‌های سازه تحت نظارت پروفسور میرقادری سازه بی‌نظیر ساختمان هوشمند ریبون را طراحی کرده‌اند و کنترل هوشمند ورود و خروج این ساختمان را شرکت‌های Salto System و Griffin تامین کرده‌اند. اما در ریبون حس آرامش و امنیت صرفا به تکنولوژی امنیتی یا مقاوم بودن سازه ساختمان مربوط نیست. آنچه نهایتا تجربه زیسته کاربران این ساختمان می‌شود حس آرامش و امنیت ذهنی است. حسی که نه فقط با معیارهای معماری سلامت‌محور بلکه با روانشناسی طراحی داخلی، خدمات و سرویس‌های پیشرفته و امکانات رفاهی خلق شده است.

آسایش کاربران هدف نهایی ریبون از در نظر گرفتن معیارهای سلامتی محور است. خدمات و سرویس‌های رفاهی به عنوان مکمل معماری ریبون تهران نیز در راستای تکمیل همین آسودگی است.