دکوراسیون دفتر کار اداری؛ نکاتی که باید بدانید

دکوراسیون دفتر کار اداری دیگر فقط به یک مبلمان زیبا ختم نمی‌شود. استانداردهای زیادی وجود دارد که ثابت شده ارزش افزوده زیادی برای کسب و کارها ایجاد می‌کنند. بهره‌وری کارمندان در دنیای مدرن، تا حد زیادی در گرو توجه به شاخص‌های معماری و دکوراسیون اداری است.

فضاهای اداری مدرن باید به تکنولوژی روز، طراحی پایدار و امکانات رفاهی مجهز شوند که نیازهای نیروی کار امروزی را برآورده کند.

در این گزارش پنج ویژگی ضروری را که هر فضای اداری مدرن باید داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که کارکنان با انگیزه، سازنده و شاد هستند را مورد بحث قرار خواهیم داد.

این ویژگی ها شامل فضاهای کاری انعطاف پذیر، فناوری هوشمند، طراحی پایدار، امکانات رفاهی و بهداشتی و فضاهای مشارکتی است.

پس از آن نکات  تاثیرگذاری که می‌توانند دکوراسیون دفتر کار اداری را استاندارد کنند مرور خواهیم کرد.

ویژگی اول: فضای کاری انعطاف پذیر داشته باشید

اولین ویژگی ضروری برای یک فضای اداری مدرن، یک فضای کاری انعطاف پذیر است. این ویژگی انواع ایستگاه های کاری مانند میزهای ایستاده، فضاهای کاری مشترک، باجه‌های تلفن خصوصی و فضای استراحت یا بازی را ارائه می دهد.

ارائه انواع مختلف ایستگاه های کاری به کارکنان این امکان را می دهد که محیطی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با نیازهای آنها مطابقت دارد، که می تواند به افزایش بهره وری و تعامل کمک کند.

علاوه بر این، یک فضای کاری انعطاف‌پذیر می‌تواند سبک‌های کاری و ترجیحات متفاوتی را در خود جای دهد که می‌تواند کار تیمی و ارتباط بین کارکنان را بهبود بخشد.

مطالعات نشان داده‌اند که یک فضای کاری انعطاف‌پذیر می‌تواند رضایت و رفاه کارکنان را افزایش دهد و در نتیجه سطح استرس و غیبت را کاهش دهد. با فراهم کردن فضای کاری که نیازها و ترجیحات کارکنان را برآورده می کند، شرکت‌ها می توانند فرهنگ کاری مثبت را پرورش دهند و استعدادهای برتر را جذب کنند.

ویژگی دوم: فناوری هوشمند

دومین ویژگی ضروری برای یک فضای اداری مدرن، فناوری هوشمند است. فناوری به بخشی جدایی ناپذیر از محیط کار تبدیل شده است و شرکت هایی که در پذیرش آخرین روندها شکست می خورند، خطر عقب افتادن از رقبای خود را دارند.

فناوری هوشمند می تواند با ارائه ابزارهایی مانند کنفرانس ویدئویی، نرم افزار مدیریت پروژه و ذخیره سازی ابری به بهبود ارتباطات، همکاری و بهره وری کمک کند.

واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و اتوماسیون

آخرین گرایش‌ها در فناوری اداری شامل استفاده از واقعیت مجازی و افزوده است که می‌تواند به ایجاد محیط‌های کاری همه جانبه و تعاملی کمک کند، و همچنین به کارگیری هوش مصنوعی و اتوماسیون، که می‌تواند کارها را ساده‌تر کند و زمان را برای تمرکز بیشتر کارمندان آزاد کند.

کار استراتژیک با ترکیب فناوری هوشمند در فضای اداری، می توانند کارایی را بهبود بخشند، هزینه ها را کاهش دهند. همچنین باعث می‌شود کسب ‌و کارها  باسرعت رشدی فزاینده نسبت به رقبا رشد کنند.

استفاده از فناوری مدرن می‌تواند به بهبود ارتباطات و بهبود جریان و اطلاعات کمک کند. شرکت مایکروسافت با ایجاد دفتر کار خود با فناوری‌های جدید پیشرو است و با این استراتژی، به بهبود کارایی و بهره‌وری کارمندان پرداخته است.

در ایران، ساختمان اداری ریبون تهران که در خیابان اندرزگو واقع شده است، یکی از پیشروترین‌ها در هوشمندسازی است.

ویژگی سوم: طراحی پایدار را جدی بگیرید

سومین جزء ضروری یک فضای اداری معاصر، طراحی سازگار با محیط زیست است. فراتر از کمک به محیط زیست، ادغام طراحی سازگار با محیط زیست در دفتر می تواند تأثیر مثبتی بر رفاه کارکنان و تصویر شرکت داشته باشد.

نمونه هایی از طراحی سازگار با محیط زیست شامل روشنایی کم مصرف، تهویه طبیعی و مواد بازیافتی است. کاهش مصرف انرژی و ضایعات می‌تواند به شرکت‌ها در صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کمک به آینده‌ای پایدارتر کمک کند.

دسترسی کارکنان به نور طبیعی و هوای تازه

علاوه بر این، عناصر طراحی سازگار با محیط زیست می توانند دسترسی کارکنان را به نور طبیعی و هوای تازه فراهم کنند و روحیه و بهره وری آنها را افزایش دهند.

ویژگی‌های دوستدار محیط‌زیست دیگری که باید برای یک فضای اداری در نظر گرفت عبارتند از گیاهان گلدانی، دیوارهای سبز و  تدابیر صرفه‌جویی در مصرف آب.

با اولویت دادن به طراحی سازگار با محیط زیست در محل کار، کسب و کارها می توانند تعهد خود را به پایداری نشان دهند و مشتریان و کارمندان آگاه به محیط زیست را جذب کنند.

ساختمان‌هایی که می‌توانند چشم‌انداز بازی داشته باشند علاوه بر تامین نور طبیعی، حس تماس با طبیعت را به افراد می‌دهند.

کار و زندگی در فضای سبز را درنظر بگیرید

اکثر طراحان داخلی در محیط های اداری از ورود نور و هوا، تناسب رنگ و بو و رویای استفاده سبز می کنند. افزایش تعداد گیاهان در محیط اداری، بهبود هوای داخلی و کاهش اتمسفر صنعتی محیط‌های اداری را تضمین می‌کند و می‌تواند به عملکرد و کنترل کمک کند.

مثال خوب از این رویکرد ساختمان لندمارک در کپن هاگن، دانمارک است.

ریبون تهران هم  نمونه خوبی از اجرای دکوراسیون دفتر کار اداری است که به خاطر استفاده زیاد از شیشه در نمای خود، این حس آرامش را وجود می‌آورد. 

چشم‌انداز پهناوری که این ساختمان از آسمان شهر فراهم کرده، قطعا یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ریبون تهران است. علاوه بر آن ریبون تهران برای ایجاد فضای سبز در داخل ساختمان راهکارهای استراتژیک پیاده کرده است. از فضاهای سبز عمودی گرفته تا  استفاده از گیاهان فراوان در دکوراسیون داخلی.

ویژگی چهارم: امکانات رفاهی و سلامتی را درنظر بگیرید

چهارمین ویژگی ضروری برای یک فضای اداری مدرن، امکانات رفاهی و بهداشتی است. ارائه امکانات رفاهی و بهداشتی در محل کار می تواند روحیه کارکنان را بهبود بخشد و روزهای بیماری را کاهش دهد و در نتیجه باعث افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه شود.

امکانات رفاهی می تواند شامل مراکز تناسب اندام، اتاق های مدیتیشن، گزینه های میان وعده سالم و مبلمان ارگونومیک باشد.

این امکانات می تواند به کارکنان کمک کند تا سبک زندگی سالمی داشته باشند و سطح استرس را کاهش دهند که می تواند منجر به بهبود رفاه کلی شود.

امکانات رفاهی باعث جذب و حفظ استعدادهای برتر می‌شود

علاوه بر این، ارائه امکانات رفاهی در محل کار می تواند تعهد شرکت را به سلامت و رفاه کارکنان نشان دهد که می تواند به جذب و حفظ استعدادهای برتر کمک کند.

سایر امکانات رفاهی که می‌توان در دفتر کار گنجاند شامل میزهای ایستاده، نور قابل تنظیم، و هدفون‌های حذف نویز است. با ارائه امکانات رفاهی و بهداشتی در محل کار، شرکت ها می توانند محیط کاری مثبت و سازنده تری ایجاد کنند.

فضاهای تفریحی و استراحت را تفکیک کنید

ایجاد فضاهای تفریحی می‌تواند به کاهش آسیب کارمندان کمک کند و اثربخشی آن‌ها را افزایش دهد. به عنوان مثال از این نوع فضا، دفتر کار شرکت گوگل است که دارای امکاناتی مانند دوچرخه ثابت و تخت‌های بازی است.

ویژگی پنجم: فضاهای مشارکتی داشته باشید

پنجمین ویژگی ضروری که هر فضای اداری مدرن باید داشته باشد، مناطق مشارکتی است. این فضاها کار تیمی و به اشتراک گذاری ایده را ترویج می کنند که برای افزایش خلاقیت و مهارت های حل مسئله بسیار مهم است.

اتاق‌های کنفرانس، مناطق با پلان باز نمونه‌های رایجی از فضاهای مشارکتی هستند که ارتباط و اشتراک ایده‌ها را در بین کارکنان تشویق می‌کنند.

ایمنی، شادی، پذیرش و راحتی را به وجود بیاورید

در قسمت طراحی داخلی محیط‌های اداری باید توجه داشته باشد که این فضاها برای کارمندان و متخصصان استفاده می‌شوند. به همین دلیل باید به طراحی تصویری بپردازند که علاوه بر زیبایی، اصول ایمنی، شادی، پذیرش و راحتی باشد.

ویژگی ششم: طراحی فضاهای کاری ارگونومیک را فراموش نکنید

طراحی صندلی‌ها و میزهای ارگونومیک می‌تواند برای جلوگیری از آسیب‌های بدنی کارمندان بسیار باشد. شرکت Herman Miller یکی از شرکت‌هایی است که به طراحی فضاهای کاری ارگونومیک می‌پردازد.

۶ نکته ضروری در طراحی داخلی محیط‌های اداری

در ادامه، به چند نکته ضروری در طراحی داخلی محیط‌های اداری خواهیم پرداخت. نکاتی که حتی اگر در پرورسه معماری ساختمان حضور نداشته‌ایم، می‌توانیم با طراحی داخلی به آن‌ها برسیم.

چیدمان و طراحی داخلی استاندارد داشته باشید

چیدمان مناسب فضا، قرار گرفتن مبلمان، نورپردازی، روکش کف محیط و ایجاد در رنگ ها از سایر موارد در طراحی داخلی محیط های اداری است.

فضای کاری به طرز مطلوبی از نظر خلوتی و تنش برای کارکنان باید باشد. همچنین، تجهیزات و ابزارهای کار باید به خودی خود مطلوب و طراحی شده باشد تا بهترین امکانات را در کارها به وجود بیاورد که همه افراد کار آسانی در آنها داشته باشند.

برای مثال ساختمان تعریف لریدا در مونترآل، کانادا نمونه خوبی از یک چیدمان استاندارد است.

از رنگ‌های مناسب استفاده کنید

استفاده از رنگ‌های روشن و جذاب می‌تواند محیط داخلی دفتر کار را زنده و پویا کند. به عنوان مثال، شرکت Airbnb در دفتر کار خود از رنگ آبی و نارنجی برای ایجاد انرژی و خلاقیت استفاده می کند. در این خصوص هم در ایران ریبون تهران الگوی خوبی از استفاده روانشناسانه از رنگ‌هاست. رنگ‌هایی که دکوراسیون دفتر کار اداری را تبدیل به یک فضای یگانه برای خلق و پیشرفت کرده است.

فضاهای پویا ایجاد کنید

ایجاد فضاهای کاری پویا که می‌تواند فضایی شناور برای کار و جلسات باشد، می‌تواند برای افزایش بهره‌وری کاربردی باشد. شرکت فیس بوک یکی از شرکت هایی است که از فضاهای کاری فعال برای کارمندان خود استفاده می کند.

فضاهای آرامش بخش ایجاد کنید

ایجاد فضاهای آرامش بخش می‌تواند به پایداری عاطفی کارمندان کمک کند و آن‌ها را در مواقع استرس، آرامش بخشد. شرکت Dropbox در دفتر کار خود، فضایی با نما و دیوارهای صدای اطراف را دارد تا برای کارمندان فضای آرامی ارائه کند.

از فضاهای باز استفاده کنید

استفاده از فضاهای باز می‌تواند با افزایش همزیستی و هماهنگی بین کارمندان، ایجاد بستری برای توسعه ایده‌ها و پروژه‌های تیمی فراهم شود. شرکت انفورماتیکا، فضای باز دارد که برای مشارکت کارمندان به ارتباط با پیوند ایجاد شده است.

نکات کوچک اما تاثیرگذار

درنهایت به طور خلاصه این نکات کوچک اما تاثیرگذار را فراموش نکنید:

  • از نور طبیعی به جای نور مصنوعی بیشترین بهره را بگیرید.
  • در انتخاب رنگ‌ها و طرح‌های مناسب به سمت ایجاد احساس آرامش بروید.
  • از گیاهان آپارتمانی در جای جای دفتر کار برای بهبود کیفیت هوا و ایجاد یک محیط زیست سالم بهره بگیرید.
  • سیستم تهویه و تبادل هوا در دفتر کار برای آسایش بهتر کارمندان را در نظر بگیرید.
  • از مبلمان مناسب و ارگونومیک برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی استفاده کنید.
  • فضای کافی برای فعالیت‌های مختلف در دفتر کار در نظربگیرید و محیط‌ها را به خوبی تفکیک کنید.
  • به ایجاد فضاهای تفریحی و حفظ برای کاهش استرس و افزایش بهره‌وری توجه نشان بدهید.
  • از فناوری‌های هوشمند برای بهبود سیستم‌های نظارت و کنترل مصرف انرژی و منابع استفاده کنید.
  • فضای اختصاصی برای تشکیل جلسات داشته باشید.
  • فضای مناسب برای ذخیره و نگهداری اسناد و مدارک مهم در نظر بگیرید.
  • از تزیینات و اشیاء هنری جهت ارتقای انگیزه و خلاقیت کارکنان استفاده کنید.
  • به نیازهای ویژه افراد مختلف و ایجاد فضاهای کاری سازگار با این نیازها فکر کنید.

 

workitspaces.com.au