شاخص‌ترین دفاتر اداری در دنیا چه ویژگی‌هایی دارند؟

چه چیز باعث می‌شود دفاتر اداری در ابعاد جهانی یا در ابعادکشور خودش شاخص شود؟ معماری؟ امکانات یا فن آوری‌های به روز؟

هرچه که هست گاهی یک مکان عمومی با کارکردی اداری یا تجاری، معنایی فراتر از یک ساختمان صرف به خودش می‌گیرد تا الگوها ی جدیدی را خلق کند.

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به چند مورد از این دفاتر اداری شاخص در دنیا و پس از آن ویژگی‌های مشترک‌شان را بررسی می‌کنیم.

برج ویلیس (برج سیرز سابق)

برج ویلیس با ارتفاع ۱۴۵۰ فوت، بلندترین ساختمان جهان برای بیش از دو دهه بود. این برج که در شیکاگو واقع شده دارای بالکن‌های رصد آسمان است و توسط فضلورخان طراحی شده است.

مقر سازمان ملل

مقر سازمان ملل  واقع در میدتاون منهتن، مشرف به رودخانه شرقی است و بزرگترین مقر سازمان بین المللی باقی مانده است. سالن مجمع عمومی آن می تواند بیش از ۱۸۰۰ نفر را در خود جای دهد.

مرکز تایم وارنر

مرکز تایم وارنر  یک ساختمان تجاری در کلمبوس سیرکل با طبقات فضای خرده فروشی، دفاتر، و هتل ماندارین اورینتال است. دارای تراس‌های فضای باز و آتریوم های داخلی.

برج بانک آمریکا

برج بانک آمریکا با بالای هرمی شکل متمایزش، پس از اتمام در سال ۱۹۷۳، بلندترین ساختمان تمام شیشه ای بود. بیش از ۵۰ آسانسور نصب شده بود.

برج BT (برج اداره پست سابق)

یک برج ارتباطی در لندن که به عنوان بلندترین سازه بریتانیا از سال ۱۹۶۱ تا ۸۰ خدمت می کرد. در سال ۱۹۶۵ یک گالری تماشایی به نام “گالری سنگ” افتتاح کرد.

برج خلیفه

در حال حاضر بلندترین ساختمان جهان با ۲۷۱۷ فوت، بیش از ۱۶۰ طبقه است و توسط عامر عبداللطیف جمیل ساخته شده است. دارای هتل های آرمانی و اقامتگاه های لوکس.

ساختمان سازمان ملل ژنو

که به سبک کوربوزیایی ساخته شده است، دارای اتاق های کنفرانس با اندازه های مختلف است و محوطه آن شامل پارکی است که توسط هنرمند معاصر سوئیسی ژان تینگولی طراحی شده است.

دفتر سازمان ملل متحد در نایروبی

دفتر سازمان ملل متحد در نایروبی به دلیل نقش محوری کنیا در امور بین المللی، میزبان اجلاس های بزرگی بوده است. مجسمه هایی از هنرمندان کنیایی در خارج از ورودی آن وجود دارد.

بانک فدرال رزرو

بانک فدرال رزرو طراحی شده به سبک هنرهای زیبا برای انتقال تصویری از استحکام و قدرت پولی. دارای یک طاق زیرزمینی است که زمانی ۶ درصد از ذخایر رسمی طلای جهان را در خود جای داده بود.

دفتر سازمان ملل متحد در وین – محل استقرار چندین آژانس سازمان ملل متحد مانند UNIDO و UNODC. شهر وین دارای سابقه دیپلماسی بین المللی است که به کنگره وین در سال ۱۸۱۵ برمی گردد.

شاخص‌ترین دفاتر اداری چه اشتراکاتی دارند؟

ویژگی‌های مشترکی بین تمام ساختمان‌های اداری معروف دنیا وجود دارد که باعث شده آن‌ها تبدیل به یک آیکون شوند. این ویژگی‌ها هر کدام ممکن است در یک ساختمان پررنگ یا کم‌رنگ‌تر به چشم بیاید، اما مواردی است که وجه اشتراک تمام آن‌هاست.

این وجوه اشتراک معیارهای بسیار خوبی برای تمام ساختمان‌های اداری است که همگام با استانداردهای دنیا پیش بروند و فارغ از مساحت با ابعاد خود، بهترین تجربه را برای ساکنان خود رقم بزنند.

معماری منحصر به فرد

ساختمان‌های اداری‌که در جهان یا در ابعاد کشورخودشان شاخص شده‌اند در نگاه اول معماری‌های خلاقانه خود را به رخ می‌کشند.

این امر اغلب باعث می‌شود که این ساختمان‌ها به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شوند ویا تبدیل به لندمارک شوند.

ارتفاع رکوردشکن

ساختمان هایی مانند برج خلیفه، برج ویلیس و WTC 1 سابق، مرزهای ارتفاع را از طریق مهندسی و طراحی نوآورانه جابجا کردند.

اما فارغ از این نمونه‌های آیکونیک، ارتفاع ساختمان‌های اداری در مقایسه با بافت شهری‌ای که در آن بنا شده‌اند، بلند یا کوتاه ارزیابی می‌شوند.

چشم‌انداز گسترده‌ای از آسمان که توام با احساس آرامش و باز شدن ذهن است، شاید مهم‌ترین خاصیت ساختمان‌های اداری مرتفع باشد که در استفاده از شیشه دست و دلباز بوده‌اند.

نماهای متمایز

همه این ساختمان ‌ها معماری‌های ویژه و متمایزی دارند که در نمای آن‌ها نیز به رخ کشیده می‌شود. ساختمان‌های نمادینی مانند برج Gherkin و Bank of America به دلیل نمای جسورانه خود بیش از هر چیز معروف هستند .

یکپارچگی سازه

طراحی اسکلت فلزی آنها با حفظ پایداری، مقاومت در برابر باد و مقاومت در برابر فعالیت های لرزه ای از طریق تکنیک ها، ارتفاع را امکان پذیر می کند ویژگی مهم و ثابت شاخص‌ترین دفاتر اداری دنیاست.

 نماهای شیشه ای

استفاده گسترده از شیشه در بیشتر ساختمان‌های اداری شاخص دنیا به چشم می‌خورد.

امکانات یکپارچه

ساختمان‌های شاخص اداری امکانات یکپارچه  را در فضا شهری ارایه می‌دهند. آن‌ها به مراکز مستقلی برای گردآوری دفاتر اداری، اقامتگاه ها، رستوران ها و یا کلوپ های سلامت زیر یک سقف تبدیل شدند (مثلاً مرکز تایم وارنر).

استفاده از فناوری پیشرفته

بسیاری از ساختمان‌های اداری معروف دنیا از فناوری‌های پیشرفته مانند سیستم‌های هوشمند و پایداری برای کاهش مصرف انرژی و بهره‌وری بیشتر استفاده می‌کنند. این روزها حتی ساختمان‌های قدیمی نیز با به روز کردن امکانات خود در هوشمندسازی هرچه بیشتر ساختمان‌ها تلاش می‌کنند.

اما فارغ از اتوماسیون برای بهره‌وری انرژی و مدیریت پیشرفته، استفاده بهینه از هوش مصنوعی نیز کم کم دارد تبدیل به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک ساختمان‌های پیشرفته می‌شود.

چرا لازم است ویژگی‌های مشترک ساختمان‌های شاخص اداری را بشناسیم؟

انتخاب دفتر کار یکی از استراتژیک‌ترین تصمیم‌ها  برای یک کسب و کار است. محل استقرار جزوی از هویت یک برند است و نقش مهمی در رشد یک تیم کاری دارد.

دانستن ویژگی‌های مشترک تمام ساختمان‌های اداری شاخث به ما بینشی برای انتخاب می‌دهد تا بتوانیم ساختمان‌های استاندارد را شناسایی کنیم.

در کشور خودمان ریبون تهران یکی از معدود ساختمان‌های اداری است که بدون اغراق ویژگی‌های اصلی یک ساختمان شاخص اداری را دارد.

یک بار دیگر با هم مرور می‌کنیم:

  • ارتفاع رکوردشکن (در ابعاد شهری)
  • معماری منحصر به فرد
  • نمای متمایز
  • یکپارچگی سازه
  • نمای شیشه‌ای
  • امکانات متنوع و یکپارچه
  • استفاده از فناوری پیشرفته

ریبون تهران از معدود ساختمان‌های اداری  در ایران است که با رعایت استاندازدهای بین‌المللی تبدیل به یکی از نمادهای معماری مدرن اداری در ایران شده است.

گفتنی است مصالح این بنا از برندهای معتبر دنیا تامین شده است و با تیمی متشکل از معماران انگلیسی طراحی شده است.