شاهکار معماری در قلب تهران: معرفی یک بنای منحصر به‌فرد

بخش مهمی از کیفیت زندگی ما را آدم‌ها و مکان‌ها تشکیل می‌دهند. آدم‌هایی که کنار آن‌ها آرامش و پیشرفت را احساس می‌کنیم و مکان‌هایی که نقطه‌ی شروع پیشرفت ما را تشکیل می‌دهند. فضاها که متناسب با نیاز ما طراحی می‌شوند، خاطرات جمعی ما را ثبت می‌کنند و برای سلامتی ما ارزش قائل هستند. ریبون تهران ساختمانی در خیابان اندرزگو است که معماری آن با محوریت پایداری، توجه به محیط زیست و آینده‌محور بودن ساخته شده و تمام نیازهای ما را برای کار و ساختن آینده‌ای روشن مرتفع می‌کند. در واقع هوشمندی و شفافیت دو کلیدواژه‌ اصلی برای تعریف این بناست تا تعریف متفاوتی از آینده را برای‌مان رقم بزند.

 

ریبون، نبض تهران

ریبون تعریف متفاوتی از ساختمان‌های تجاری و اداری است؛ ساختمانی پایدار، سبز و آینده‌محور. پایدار و پویا از آن جهت که متناسب با نیازهای هر کسب‌وکار انعطاف کافی و لازم را دارد. سبز از آن جهت که علاوه بر فاکتورهای استفاده بهینه انرژی، غرق در نور طبیعی است و چشم‌انداز متفاوتی از آسمان، کوه‌ها و به‌طور کلی تهران دارد و آینده‌محور از آن جهت که جزو پیشروترین ساختمان‌های هوشمند در خاورمیانه است که امکانات متفاوتی را به افراد ارائه می‌کند.

در واقع شما در ریبون با ساختمانی مواجه می‌شوید که صفر تا صد متریال به‌کار رفته در آن از بهترین و باکیفیت‌ترین‌های دنیاست و همه‌چیز برای ساختن آینده آماده است.

 

در هر طبقه از ریبون تهران چه چیزی منتظر ماست؟

پارکینگ: در ساختمان ریبون ۶ طبقه به پارکینگ اختصاص داده شده که با تکنولوژی مدیریت پارکینگ از برند هاب اداره می‌شود. در واقع سیستم مدیریت پارکینگ، سیستمی هوشمند است که با کمک اینترنت اشیا و فناوری حس‌گر، امکان به دست آوردن اطلاعات دقیق و به‌موقع را در مورد در دسترس بودن جای پارک به مسئولان مربوطه ارائه می‌دهد. امکان وله و دسترسی برای افراد دارای معلولیت از دیگر ویژگی‌های پارکینگ ریبون اندرزگو است.

یونیت تجاری: این قسمت به یونیت تجاری مسطحی اختصاص پیدا کرده که برای ایده‌های ناب کسب‌وکاری قابل استفاده است. علاوه بر این، این فضا به‌دلیل پویایی، قابلیت تبدیل به فضای رویداد دارد.

رستوران: این محوطه ۱۲۰۰ متری در آینده قرار است به رستورانی متفاوت اختصاص داده شود و تجربه متفاوتی را برای مراجعان رقم بزند.

زیرساخت تکنولوژی: این بخش به زیرساخت‌های تکنولوژی و برقی اختصاص داده شده است.

واحدهای اداری کوچک: این واحدها شامل فضاهای اداری کوچکی است که مناسب کسب‌وکارهایی است که نیاز دارند محیط جداگانه‌‌ای را به‌صورت دفتر کار در اختیار داشته باشند.

واحدهای اداری بزرگ: این قسمت شامل واحدهای اداری مسطح است که گزینه‌ مناسبی برای کسب‌وکارهای بزرگ‌تر است.

بیزینس کلاب: این فضا با عنوان بیزینس کلاب معرفی می‌شود که ریبون هالز نام دارد. اختصاص فضاهایی برای جلسات و ورکشا‌پ‌ها با تجهیزات هوشمندی مانند کرسترون که کیفیت برگزاری را چندبرابر می‌کند.

برگزاری رویداد: این محوطه مختص برگزاری رویدادهاست. طبقاتی که زیرمجموعه ریبون هالز شناخته می‌شوند و علاوه بر داینامیک ‌بودن و قابلیت جابه‌جایی سقف‌ها از زیرساخت ویدئومپینگ بهره می‌برد.

 

ریبون اندرزگو فقط یک ساختمان نیست

با گشتی کوتاه در ریبون می‌توانیم بگوییم این بنا تنها یک ساختمان نیست و متناسب با تمام نیازهای مخاطبانش طراحی و ساخته شده است. اختصاص فضاهای کاری قابل تغییر، توجه به ورودی نور طبیعی، استفاده از سیستم‌های هوشمند و ده‌ها امکان دیگر نشان می‌دهد که ریبون اندرزگو با روح انسان و اشیا گره خورده و مثال رهبری است که با اعتماد به توانایی‌های همکارانش، بهترین‌ها را برای بالاترین بازدهی آن‌ها فراهم می‌کند. بنابراین می‌توان گفت ریبون هوشمندی و هنر را مهم‌ترین ویژگی خود می‌داند و با هنر معمار نام‌آشنایی که دارد، چهره‌ی متفاوتی به شهر بخشیده است.

 

ریبون از نگاه تام رایت

برای معرفی تایم‌ رایت کافی است به برج‌العرب اشاره کنیم؛ بنایی بسیار مدرن و شناخته‌شده که طراحی آن را تام رایت انجام داده است. معماری که طراحی ساختمان‌های بی‌نظیر زیادی را در کارنامه خود دارد و حالا خالق ریبون تهران نیز هست. این ساختمان با همکاری شرکت اتکینز بریتانیا و رایت به‌صورت کاملا تخصصی برای کسب‌وکارها ساخته شده و از این جهت شاخص است که تمام نیازهای آن‌ها را پوشش می‌دهد و چه در معماری چه در ارائه‌ امکانات کاملا منعطف عمل می‌کند.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، طراحی ساختمان ریبون بر پایه اصول پایداری و سازگاری با محیط زیست بنا شده است. استفاده از نور طبیعی، تهویه طبیعی و مصالح باکیفیت از جمله شاخصه‌های این طراحی به شمار می‌رود. خط نوری ریبون که طبقات مختلف را از یکدیگر تفکیک می‌کند، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این بنا است. این نوارها علاوه بر زیبایی بصری، عملکردهایی نیز دارند. آن‌ها به تنظیم نور و تهویه طبیعی در داخل ساختمان کمک می‌کنند. در واقع، طراحی نمای ساختمان ریبون به گونه‌ای است که حداکثر استفاده از منابع طبیعی را به همراه دارد.

فضای سبز و محوطه‌سازی منحصر به‌فرد ریبون، فضایی آرام و دلنشین را برای مراجعان فراهم می‌کند. علاوه بر این در طراحی این فضاها، از گیاهان بومی و سازگار با اقلیم ایران استفاده شده است. چشم‌اندازهای دیدنی ریبون، از دیگر ویژگی‌های برجسته این بنا است. ارتفاع زیاد ساختمان، منظره‌های پانورامایی و دیدنی از شهر تهران را به ارمغان می‌آورد. بنابراین ریبون به‌عنوان یک اثر هنری و نمادی از معماری مدرن، در قلب پایتخت ایران خودنمایی می‌کند. تام رایت با طراحی خلاقانه و نوآورانه خود، به ارتقای سطح زیبایی و کیفیت معماری در ایران کمک کرده است.

تام رایت معمار ریبون تهران

 

جزئیات معماری ساختمان ریبون

نور طبیعی

طراحی ریبون به گونه‌ای است که حداکثر استفاده از نور طبیعی را به همراه دارد. پنجره‌های بزرگ و سطوح شفاف، نور طبیعی را به داخل برج هدایت می‌کنند و نیاز به روشنایی مصنوعی را کاهش می‌دهند. در این ساختمان از شیشه‌های چهار جداره از برند Zanetti ایتالیا استفاده شده است. این نوع از چهار لایه شیشه و سه لایه فضای خالی بین آن‌ها تشکیل شده است که به‌طور قابل توجهی از هدر رفتن گرما و سرما در ساختمان جلوگیری می‌کند.

تهویه طبیعی

ریبون در سیستم تهویه خود از سیستم تهویه طبیعی هوشمند VRV از برند Daikin ژاپن استفاده کرده است. برند دایکین ژاپن طیف وسیعی از سیستم‌های تهویه مطبوع را ارائه می‌دهد که مجهز به قابلیت هوای تازه (Fresh Air) هستند. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هوای تازه را از محیط بیرون به داخل ساختمان هدایت کرده و کیفیت هوای داخلی را به طور قابل توجهی ارتقا دهند. در واقع کیفیت هوای بهتر، افزایش راندمان، کاهش رطوبت و … از مزایای استفاده از این سیستم تهویه است.

 

مصالح باکیفیت

استفاده از مصالح مصالح باکیفیت در ساخت ریبون تهران، علاوه بر افزایش دوام بنا، به بهبود استانداردهای ایمنی آن نیز کمک شایانی می‌کند.

برخی از برندهای برجسته که مواد اولیه مورد استفاده در ساخت ریبون تهران را تأمین کرده‌اند عبارتند از:

سیستم VRV از برند Daikin ژاپن

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS از برند Schneider آلمان و لهستان

شیشه‌های هوشمند از برند Zanetti ایتالیا

تجهیز سرویس‌های بهداشتی با برندهای Gessi, Dyson, Flaminia و Geberit ایتالیا، انگلستان و سوییس

تجهیز بیزینس کلاب با برند Crestron امریکا

CCTV دوربین نظارتی از برند Griffin کانادا

برق ایمنی از برند Borri ایتالیا

کنترل دسترسی از برند Salto اسپانیا

آسانسور و پله برقی‌های از برند Maspero ایتالیا