رستوران‌های تجربه‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟

چه رستورانی در ذهن ما ماندگار می‌شود و تمایل به دوباره‌رفتن را در ما زنده می‌کند؟ رستوران‌هایی که کیفیت غذای بسیار خوبی داشته باشند؟ فضای متفاوت و استانداردی داشته باشند؟ به صفر تا صد برندینگ‌شان توجه کرده باشند و چیزی خارج از قاعده نباشد؟ پرسنل حرفه‌ای داشته باشند؟ همه‌ی این‌ها دلایلی‌ است برای ماندگاری یک رستوران در ذهن ما. اما کدام رستوران در این رقابت برنده است؟ قطعا رستورانی که در کنار تمام این موارد بتواند تجربه‌ی متفاوتی را برای ما رقم بزند. موضوعی که امروز با عنوان رستوران‌های تجربه‌گرا از آن یاد می‌شود. رستوران‌هایی که از سرو یک غذا فراتر می‌روند و سفری کوتاه و جذاب را برای ما خلق می‌کنند. بخشی از ریبون تهران نیز در آینده قرار است با ‌عنوان رستوران‌های تجربه‌گرا به بهره‌برداری برسد. فضایی که هر کاربری بتواند علاوه بر دریافت خدمات باکیفیت، از محیط آرام و دلنشینی نیز لذت ببرد و تبدیل به انتخاب اول هر کاربری شود.

 

رستوران‌های تجربه‌گرا را چطور تعریف کنیم؟

رستوران‌های تجربه‌گرا، به مکان‌هایی گفته می‌شود که ارائه غذا و نوشیدنی فراتر از یک فرآیند ساده است و به عنصری از هنر، فرهنگ و ارتباط انسانی تبدیل شده است. این رستوران‌ها به دنبال ایجاد تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای مشتریان خود از طریق ترکیبی از عناصر خلاقانه، از جمله طعم‌های نوآورانه، فضاسازی خیره‌کننده، ارتباط مستقیم با سرآشپز و فرهنگی غنی هستند.

ابتکار در طراحی منو: استفاده از مواد اولیه محلی و فصلی، ترکیب‌های جا‌طلبانه طعم و تکنیک‌های پیشرفته آشپزی مثل مولکولی کوکینگ.

محیط و طراحی بصری منحصربه‌فرد: فضاسازی‌هایی که داستانی را روایت می‌کنند یا به میراث فرهنگی اشاره دارند. استفاده از نورپردازی، موسیقی و دکور برای افزایش حس حضور در یک دنیای دیگر.

تعاملی بودن: ارائه تجربه‌های تعاملی مانند آموزش آشپزی توسط سرآشپز یا شرکت در تهیه غذا در رویدادهای بر پایه هنر و تکنولوژی.

تمرکز بر داستان‌سرایی: روایت داستان‌هایی پیرامون منوها، مواد اولیه یا فلسفه آشپزی.

در واقع می‌توان گفت تمایز رستوران‌های تجربه‌گرا از سایر رستوران‌ها در این است که آنها فقط برای سیر کردن نیستند، بلکه به‌دنبال غنی‌سازی روح و ذهن مشتریان از طریق یک تجربه چند حسی هستند. این تجربه‌ها می‌توانند شامل ارتباط عمیق‌تر با فرهنگ، هنر و طبیعت باشند. بنابراین محبوبیت این رستوران‌ها به‌دلیل افزایش تمایل عمومی به تجربه‌های منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی است. در دنیایی که همه چیز به‌سرعت در دسترس است، مشتریان به‌دنبال مکان‌هایی هستند که تجربه‌ای غیر معمول ارائه دهند.

 

بهترین رستوران‌های تجربه‌گرا

El Bulli (اسپانیا): این رستوران که در حال حاضر به‌عنوان یک مرکز تحقیقاتی فعالیت می‌کند، به‌خاطر استفاده از تکنیک‌های آشپزی مولکولی و ارائه منوهایی که حواس پنج‌گانه را به چالش می‌کشید مشهور بود.

Noma (دانمارک): این رستوران به‌دلیل تمرکز بر مواد اولیه محلی و فصلی و ایجاد غذاهایی که فرهنگ و طبیعت اسکاندیناوی را جشن می‌گیرد، شناخته شده است.

Ultraviolet (چین): تجربه‌ای فراتر از غذاخوردن، که در آن مهمانان از طریق یک سفر چندحسی شامل نور، صدا و حتی بو به دنیایی دیگر منتقل می‌شوند.

 

این رستوران‌ها به‌دلیل ارائه خدماتی که فراتر از انتظارات است و خلق تجربیاتی که بر حواس و احساسات تاثیر می‌گذارد، شناخته شده‌اند. هر یک از این رستوران‌ها با در نظر گرفتن فرهنگ، موقعیت و فلسفه خاص خود، به محاطبان خدماتی ارائه می‌دهند که هدف‌شان تنها رفع گرسنگی نیست، بلکه ایجاد یک خاطره دائمی و تاثیرگذار است.

 

ترندها و نوآوری‌های جدید در حوزه رستوران‌های تجربه‌گرا

سینما و رستوران: ادغام تجربه سینمایی با صرف غذا، مانند رستوران‌هایی که فیلم‌ها را همراه با شام سرو می‌کنند، تبدیل به یک روند جذاب شده است. مکان‌های مشهوری مانند Nitehawk Cinema در نیویورک و The Alamo Drafthouse در آستین، این تجربه را ارائه می‌دهند

رستوران‌های زیر آب: داشتن تجربه غذاخوری در کنار موجودات دریایی، در مکان‌هایی مانند Under در نروژ، Ithaa  در مالدیو و Ossiano در چین، یکی دیگر از جنبه‌های نوآورانه تجربه‌گرایی است.

آشپزی رومیزی: ارائه خدماتی مثل برش گوشت، رنده‌کردن ترافل یا شعله‌ور کردن دسر مستقیماً پیش چشم مهمانان، به‌عنوان یک قدم ضروری در رستوران‌های لوکس مطرح شده و انتظار می‌رود که این روند ادامه پیدا کند.

تجربه‌های حسی: تجربه‌هایی که تمام حواس را درگیر می‌کنند مانند رستوران Ultraviolet در شانگهای که با استفاده از نورپردازی، صدا و دیفیوزرهای عطر، تجربه غذاخوری را افزایش می‌دهد.

پایداری: مصرف‌کنندگان بیش از پیش به‌دنبال گزینه‌های غذایی پایدار هستند و رستوران‌ها با ارائه مواد غذایی پایدار و استفاده از مواد قابل بازیافت در فضای رستوران به این نیاز پاسخ می‌دهند Atelier Crenn یک مثال بارز است که به‌عنوان یک مکان بدون پلاستیک شناخته می‌شود و از غذاهای دریایی پایدار استفاده می‌کند.

فناوری: اخیرا از تکنولوژی‌هایی مثل واقعیت افزوده (AR) برای ایجاد تجربه‌های غذاخوری فراگیر استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، Le Petit Chef یک تجربه غذاخوری AR است که یک آشپز کوچک انیمیشنی را روی میز مهمانان نمایش می‌دهد، غذا را جلوی چشم آنها آماده می‌کند و از طریق وقت و مکان داستان غذا و مواد تشکیل‌دهنده‌اش را تعریف می‌کند. علاوه بر این، استفاده از مپینگ پروجکشن برای ایجاد تجربه‌های غذاخوری فراگیر می‌تواند به رستوران‌ها امکان دهد تا محیط داخلی خود را به انواع محیط‌ها تبدیل کنند، از جنگل‌های انبوه گرفته تا دنیاهای زیر آب. مثلاً، Alchemist  در کپنهاگ از مپینگ پروجکشن استفاده می‌کند تا تجربه‌ای چندحسی را با تغییر دادن فضای داخلی رستوران ارائه دهد.